Tre prinsessor och vi andra...

"DET ORDNAR SIG"

Syskon på förlossningen?

Publicerad 2009-02-26 18:44:12 i Allmänt,

Diskuterade ämnet förlossningar med en tjej. Hon hade haft sin 9-åriga dotter med sig på sin senaste förlossning. Flickan hade älskat att vara med, och hade verkligen gett sin mamma kraft att föda tyckte hon. Dom hade dansat igenom värkarna o andats ihop.

Jag blir lite osäker i vad jag tycker egentligen. Molly skulle nog säkert klara av det, men d känns ju inte riktigt ok i vår kultur i dagens samhälle, eller? Jag minns när jag skulle föda Thelma så var Molly hemma ett tag under öppningskedet och hon andades så fint med mig och fick mig att koppla av faktiskt. Vi spelade spel o andades tillsammans. Hon var så söt när hon bet ihop sina tänder o tittade strängt på mig o sa: "Andas med mig mamma, så är det snart över". Då var hon 7½ år. Ler när jag tänker tillbaka på det, för det var det finaste under själva förlossningen egentligen. O förr födde man ju ofta hemma, ett fåtal väljer ju fortfarande att göra det i Sverige men inte många. I andra länder är det mer vanligt med hemförlossningar. O då är ju syskon med på ett eller annat vis.

Det jag kan känna känns lite konstigt är om man skriker o allt blod. Att det kanske kan skrämma upp barnet? Som jag tex jag vet att jag föder med kraft sas, dvs att jag skriker för att få kraft. Men dom som väljer att ha med sina barn på förlossningen kanske inte är "skrikisar"? Nä, jag vet nog egentligen inte vad jag tycker/känner? Hmmm...jo, Molly HADE fixat det men hade det skrämt upp henne ändå?

Hade kännts vackert att ha med sin förstfödda på sin förlossning i vilket fall. Tänk vilken upplevelse att se sitt sykon komma till världen! Hur häftigt som helst ju! DET kan jag hålla med om.

Vad tycker Ni? Skulle Ni kunna tänka Er att ha med ert barn på förlossningen? Om ja, varför? Om nej, varför inte?

Kommentarer

Postat av: Sofia

Publicerad 2009-02-26 18:48:31

Hej hej!

Läs gärna min blogg om allt mellan himmel och José =)

Postat av: Linnéa

Publicerad 2009-02-27 00:17:03

Nja.. nej, jag hade nog inte velat det. Det hade känts konstigt, tror jag. Jag har lite svårt att motivera för mig själv varför (egentligen är det ju något naturligt och folk har i alla tider fött barn med syskonen runtomkring i hemmet), men det känns som ett motstånd inom mig när jag försöker tänka mig att ha med barnen. Jag tänker "nej, nej, nej, verkligen inte". Men varför? Det vet jag inte.

Postat av: Jasas.se

Publicerad 2009-03-05 13:25:52

Nej Mio kommer inte få vara med på hans framtida syskons förlossning. Varför? Därför att jag inte tycker det passar sig, helt enkelt :) Han får vara hemma i lugnan ro hos mina föräldrar den dagen då jag ska krysta igen!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra

3-barnsmamma bosatt i mörka småland. Älskar livet i dess enkelhet, men har många tankar och funderingar! Skiter i om jag trampar någon på tårna - då får dom blåsa på det onda o traska vidare! I december 2010 gjorde jag en gastric by pass operation och därmed började min livs resa - och nu är jag 68 kg lättare :D Om det och en hel massa funderingar o livet i allmänhet klottrar jag här på bloggen. Jag står på mig, sticker ut och tycker och tänker en hel massa... Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela