Tre prinsessor och vi andra...

"DET ORDNAR SIG"

Knyckt mammalista

Publicerad 2009-03-23 10:38:11 i Allmänt,

Som jag snortade inne hos Hanna (men har sett innan m faktiskt)
Iom att jag har två barn så skriver jag M framför d som rör Mollan o T framför d som rör Thelma;) Skriver jag inget så gäller d båda.

Graviditeten:
Vilka var dina favoritkläder
? Mammabyxor o tunika
Vad var din/dina favoriträtter? M: var som vanligt, dock dille på godiset Polly i slutet. T: I början levde jag på milkshake, resten kom upp, bläk. Sen var d nog som vanligt
Vad var dina/din favoritdryck? Vatten som annars oxå. T: dille på festis päron i slutet
Vad tyckte du inte om? Matos, snuslukt, lök o starka dofter
Var det någon favoriträtt som ändrades? Ja, d var d nog iom att jag inte fixade matos o fet mat, men minns inte direkt
Vad var du mest sugen på? M: Polly och kebabtallrik från grillen Åseda:) T: Milkshake o festis päron
Hade du halsbränna? O ja! M: i slutet, 10 veckor lr så. T: från början till slut, sista 10 veckorna kräktes jag av d utan förvarning
Hade du foglossning? M: ingenting T: från v 8-10 nånting o så blev d värre o värre:(
Hade du sammandragningar? M: inga alls T: ganska mkt, men d e väl mer vanligt när man e omföderska m;)
Mådde du illa? M: Mådde illa från v 6-7 till v 12 ungefär, men kräktes bara en gång. T:kräktes några ggr. Mådde illa v 9-11 ungefär
Vilken sovställning var bäst? På sidan. Med M räckte d att vända sig om. M T fick jag bylsa upp m kuddar o grejjer bakom rygg, under mage, mellan knän osv
När var din BF dag? M: 5 november 1999 T: 15 maj 2007
Gick du över tiden? Japp, bägge gångerna. M: 4 dagar T: 12 dagar
Hur mycket gick du upp i vikt? M: 6 kg T:4 kg 
Hade du mycket vätska i kroppen? Nope
Hur var ditt psyke? M: Energisk, pigg o glad T: Deppig, trött o sliten
Gnällde/klagade du? M: inget alls T: i slutet blev d jobbigt, annars försökte jag nog bita ihop
Vad trodde du det var för kön? M: Flicka T: pojke
Visste du vad det var för kön? Absolut inte!!!
Hur låg ditt SF mått? Minns jag ej;)
Var du rädd för något? M: nä, kolugn o bara var sas T: livrädd för förlossningen o att d skulle bli kejsarsnitt
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Att jag o bebisen skulle överleva!
Hur ser du på graviditeten idag? Är ju där igen så;) Jo, d e väl mysigt men inga rosa moln för mig inte.

Förlossningen
När började din förlossning
? M: natten mellan 7-8 november kl 3. T: kl 21 den 26 maj
Hur började den? M: Slemproppen lossnade o sen började d mola i magen rätt rejält. T: slemproppen lossnade i omgångar någon dag innan. Sen v 21 den 26:e fick jag stark mensvärk o då fattade jag;) hi hi
När åkte du/ni in till förlossningen? M: var där ca kl 22 den 8 november. T: var där ca kl 17 den 27 maj
Varför? M: för att vi ville kolla om d var på g verkligen. T: för att jag visste att nu kommer bebisen snart;)
Vem/vilka åkte du in med? M: M´s pappa Staffan T: Stefan, T´s pappa
Fick du/ni åka hem igen? Nä
Vilket sjukhus skedde förlossningen på? M: Växjö lasarett T: Halmstads sjukhus
Hur mycket var du öppen när ni kom in? M: 3 cm T: 7 cm
Vad hände under tiden du/ni låg inne på förlossningen? M: bad, massage, akupunktur, lustgas T: lustgas
Vilka/vilken var med under förlossningen? M: Staffan, en uska, en bmelev o en bm T: Bm o uska. Sen i slutet var d 2 bm (lr 3?) 2 uskor, Stefan (min räddande ängel!) o en läkare, sen en läkare från neo m.
Tog du nått smärtstillande? M: Akupunktur, lustgas, bad T: duschade hemma, o så hade jag värmekudde. På förlossningen hade jag lustgas
Grät du? M: nej T: ja, fick panik när hon fastnade o läkarna kom
Vad tyckte du var jobbigast? M: att jag var rädd o inte visste riktigt vad som hände T: att d gick för fort för bebisen o att hon fastnade, att d var så mkt folk inne o självklart var d värsta att hon inte andades när hon kom ut o dom sprang i vg m henne.
Var du rädd för något? M: var övertygad om att jag dog o ingen fattade det;) T: att hon skulle dö från oss
Hur lång tid tog det? M: från jag kom in tills hon var född tog det 15 timmar T: från jag kom in tills hon var född tog det 50 minuter
Hur ser du på förlossningen idag? Viss rädsla, men det är SÅ värt det!

Barnet
Vad blev det för kön
? M: en flicka! T: en flicka!
Hur mycket vägde barnet? M: 3770 T: 4050
Hur lång var barnet? M: 50cm T : 51 cm
Vad var huvudomfången? minns inte faktiskt
Hur mådde barnet? M: mådde bra T: slutade andas, hjärtat skenade o dom fick ge henne syrgas några gånger. Var rätt medtagen, men envis som hon e piggade hon på sig ganska snabbt!

Ja, så har man detta framför sig igen, känns konstigt o underbart på samma gång!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra

3-barnsmamma bosatt i mörka småland. Älskar livet i dess enkelhet, men har många tankar och funderingar! Skiter i om jag trampar någon på tårna - då får dom blåsa på det onda o traska vidare! I december 2010 gjorde jag en gastric by pass operation och därmed började min livs resa - och nu är jag 68 kg lättare :D Om det och en hel massa funderingar o livet i allmänhet klottrar jag här på bloggen. Jag står på mig, sticker ut och tycker och tänker en hel massa... Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela