Tre prinsessor och vi andra...

"DET ORDNAR SIG"

Te

Publicerad 2009-03-24 13:13:14 i Allmänt,

Jaha, kom in på just ämnet TE inne hos Hanna. Så jag blev lite sugen på att vidarutveckla det. Har en dröm om att en dag vidarutveckla min andliga sida och känna mer på min "häxsida" o kanske är det därför som jag tycker just te är så intressant? Finns ju många som påstår att d har läkande verkan o dyl.

Men jag förmedlar inte 100% genomkontrollerad fakta o garanterar inte att det jag skriver funkar eller stämmer helt!!!
Vill ni veta mer om just te så rekommenderar jag denna sidan: http://www.omte.se/
Mkt av det jag skriver är tesorter som man gör själv av örter o kryddor, o inte alltid färdigblandade tesorter alltså;)

Hallonbladsté påstår en del kan stärka livmodern under graviditet o även i vissa fall sätta igång förlossningen. Många säger att man kan få en lättare förlossning om man druckit Hallonbladste tiden innan. Men barnmorskor (som tror på detta alltså) rekommenderar att man ska undvika att dricka det innan vecka 30 i graviditeten. Kanske för risk för missfall om förlossningen kan starta?
Det ska även hjälpa livmodern att dra ihop sig efter förlossningen. Om det funkar eller inte vet jag inte, men jag körde på det när jag skulle ha Thelma o efteråt m. O gott är det ju;)

Te med mynta eller fänkålste har en lugnande effekt mot oroliga magar. Du kan köpa fänkål i "kryddpåse" och så tar man ca en tesked frön i hett vatten låt svalna lite och drick små smuttar i lugn och ro. Fröna kan ligga kvar länge och du kan fylla på med varmt vatten åtminstone en gång. 

Humle och kamomillte sägs ha en lugnande och avstressande verkan. Ska alltså vara bra när man känner sig lite "låg".

Fläderblomste säger man är bra för influensa, förkylning, feber och luftrörskatarr. Den lär även vara bra vid astma, reumatism och kolik påstår en del. Men att d funkar vid förkylning håller jag med om i allafall;) O så enkelt. Bara att plocka blommorna, torka o sen slå på vatten o låta det dra.

Själv föredrar jag lösteér för jag tycker dom smakar mer. O så e d ju så kul o handla över disk o lukta o njuta av alla härliga teér! Mums!

Försöker undvika svarta teér just nu för dom ska väl vara jobbiga för magen, så man blir hård o så. O det vill jag helst undvika. E ju rätt lätt när man e gravid annars;) Fast förresten kanske d gäller alla teér? Någon som vet?

Favvosen är helt klart Grönt te enligt mig! Så gott, nyttigt o vem vill inte leva längre? Dom påstår ju att det är bra på så många sätt! För matsmältingen, motverkar cancer, får huden att hålla sig ung längre o allt vad d är. Personligen tycker jag d är väldigt gott o sen om det är nyttigt är det ju bara en fördel eller hur?

Rooibos  kallas ibland "rött te"  Men kanske är örtte en mer korrekt benämning på denna dryck. Rooiboste sägs kunna lindra mot besvär som allergier, astma, kolik, hösnuva och eksem. Många dricker det när dom ammar för att undvika kolik. Värt o testa om inte annat;)
 
Kommer inte på mer just nu (tankarna på lite annat) men kommer jag på mer så skriver jag klart ner det.

Vad tror du om teéts olika funktioner? Tror du det funkar, eller är det bara strunt?

Kommentarer

Postat av: Jasas.se

Publicerad 2009-03-24 17:11:23

KUL! Jag är ju väldigt ny inom té-tänkandet så jag tror absolut att vissa har funktioner!!! Om inte på alla så på vissa, kanske?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra

3-barnsmamma bosatt i mörka småland. Älskar livet i dess enkelhet, men har många tankar och funderingar! Skiter i om jag trampar någon på tårna - då får dom blåsa på det onda o traska vidare! I december 2010 gjorde jag en gastric by pass operation och därmed började min livs resa - och nu är jag 68 kg lättare :D Om det och en hel massa funderingar o livet i allmänhet klottrar jag här på bloggen. Jag står på mig, sticker ut och tycker och tänker en hel massa... Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela