Tre prinsessor och vi andra...

"DET ORDNAR SIG"

Flicknamn?

Publicerad 2009-05-06 10:23:37 i Allmänt,

Att det ska vara så svårt det där med namn. Pojknamn kan jag ösa ur mig ur många som helst som både jag o älsklingen gillar. Nu har vi iofs bestämt oss till 99,99% för pojknamn OM det blir en pojke den här gången. Men jag tror nog det ligger ännu en liten tjej o skvalpar därinne o då står det HELT still på namnfronten. Jag o älsklingen tycker verkligen inte om samma namn:( Det var likadant när vi väntade Thelma, men inte riktigt lika svårt för då var vi mer öppna för förslag. Men nä, den här gången GÅR det inte. Tur att det är ett tag till tills liten kommer så vi hinner fundera lite till.
O sen är det det här med andra o tredjenamn som kommer, men d får vi ta när liten e född i vilket fall för där står det oxå still. Både på pojk o flickfronten. Men det är främst för att vi vill ha namn som betyder nånting, har en betydelse för oss lr på ngt sätt speglar historian. Som Molly heter MOLLY Agnes Susanne. Molly för att det är fint, Agnes efter hennes pappas gamlamormor som betydde väldigt mkt för honom, o så Susanne e efter hennes moster som jag kände ställde upp väldigt under min graviditet med Molly. Thelma heter THELMA Elna Albertina. Thelma för att det är fint, Elna hette min lilla farmor - en stark envis liten dam m krut o skinn på näsan, o så Albertina hette min mormor i andranamn (visst är det gudomligt vackert!) o hon står för godheten själv!
OM vi får en flicka denna gången lutar det rätt starkt åt att ett av andra namnen blir Hildur, för det hette min gamlamormor som dog när min mormor var bara 5 år. Hon var vänligheten själv o min mormor har pratat mkt om henne genom min uppväxt. O sen älskar jag namnet Emerentia o tydligen hette en släkting till mig det. Måste bara kolla vem, för jag vill inte ha det om hon var en elaking, hua!
Hur som, tillbaka till nutidens namnproblem. Som sagt så kan vi inte enas. Jag gillar så varierade namn o vad älsklingen gillar vet jag knappt för han vet inte själv. Bara att han sällan gillar dom namnen jag gillar;)
Här är en lista på dom JAG tycker om:
Petronella - men seriöst, det låter inte klokt med Molly, Thelma, Petronella - så nä:(
Lo - jag älskar, men S tycker inte om det (ännu)
Vinga - DÄR e han inte helt oövertalningsbar;)
Edith - nä S gillar inte
Eva - kanske?
Gina - gillar vi det egentligen? Måste "smaka" lite mer på det
Lily - S gillar inte riktigt, o jag vet inte egentligen?
Alinde - S gillar inte, han tycker det låter för uttländskt
Majken - S gillar inte
My - älskar! Men så känns d lite konstigt kanske iom att Molly heter just Molly o My e ju hennes första o sista bokstav?
Vida - gillar, S gillar liiiiite
Savanna - det får jag aldrig S o gå med på:( O kanske e d för likt Sandra?
Varga - älskar, men S tycker inte det är ett namn
Leja - BÅDA gillar faktiskt!
Estrid - NÄ säger S o tycker det är riksfult:( Det är ju sött ju tycker jag!
Isolde - BÅDA gillar faktiskt;)
Nelia - BÅDA tycker om
Sol - DET kommer aldrig S gå med på :( Men jag tokälskar det!
Vendla - underbart ju! S säger nä, för likt Vendela tycker han
Ja, det var väl dom jag kommer på just nu. Men som sagt får vi se för inget vi riktigt känner 100% för båda två. Även om det är några vi faktiskt gillar bägge två. Leja, Isolde och Nelia. Men känner ändå inte 110% för dom ännu, dom e några av mina sk "nödnamn";)
Nä, vi får spåna vidare.
Vad tycker Ni om namnen ovan? Vet att många e lite "speciella" men det hade varit kul o höra både positivt o negativt om vad Ni tycker! Så har Ni en minut över får ni mer än gärna kommentera dom!!! Eller kom med nya förslag!

Kommentarer

Postat av: Mimi

Publicerad 2009-05-06 11:33:04

Det är ju SÅ svårt!!



Av era förslag tycker jag VInga (heeeelt opartisk), Lo, Vendla eller varför inte Vega?



Hur ni än bestämmer så kommer det bli superfint såklart :)

Postat av: Sandra

Publicerad 2009-05-06 13:24:24

Haha, ja helt opartisk va? Hihi. Visst är Lo vackert? Älskar det! Vega är faktiskt jättefint, och det kan jag nog få S att gilla med tror jag;)

Så snäll du är, ja jag hoppas verkligen vi hittar ett fint namn om det blir en liten tjej till.

Postat av: Jasas.se

Publicerad 2009-05-06 14:23:51

Tycker det är jättefina namn :) Tycker om speciella namn som man inte hör varje dag. Sol är ju SÅ fint <3



Tyvärr har jag inga namn på lager, just nu.. men ni kommer säkerligen komma överens :D

Postat av: Jasas.se

Publicerad 2009-05-06 14:24:51

Appråpå det här med andranamn, ja.. Mio fick ju Svante (Björns pappas namn) och Mats efter min pappas namn.. vi vill också ha namn som betyder. Och som har en förklaring då man förklarar det :) Tycker det är jättefint att ha en tanke bakom andranamnen.

Postat av: Sandra

Publicerad 2009-05-07 17:31:39

Jasas - va kul att du gillar namnen! Visst är Sol underbart, jag tycker verkligen det är vackert. Men S e lite mer svårflörtad där;)Men vi hittar säkert något vi båda tycker om.



Ja, visst är det fint med en tanke bakom. För Er måste ju särskilt Svante kännas väldigt viktigt eftersom han inte finns med Er längre:(

Vet att jag var så stolt som liten eftersom jag heter Elinda efter min mormor, o ingen annan hette det då. Lite kul sånt. Thelma e rätt ensam att heta Albertina m.

Postat av: Jasas.se

Publicerad 2009-05-07 23:55:24

Ja både Björns pappa och min pappa har och betyder enormt mycket förr oss, även om min pappa finns i livet nu så kommer det ju inte alltid så förbli.. så det är kul att ha en mening bakom namnen :)



Jag heter Nikolina i andranamn och det är från en butik.. HAH. Mamma kom på det då hon stod och väntade på bussen en gång :) Tycker det är synd att jag inte fick heta Eva Hanna Nikolina för Eva är egentligen ett släktnamn på mammas sida som nästan alla tjejor heter.. men men.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra

3-barnsmamma bosatt i mörka småland. Älskar livet i dess enkelhet, men har många tankar och funderingar! Skiter i om jag trampar någon på tårna - då får dom blåsa på det onda o traska vidare! I december 2010 gjorde jag en gastric by pass operation och därmed började min livs resa - och nu är jag 68 kg lättare :D Om det och en hel massa funderingar o livet i allmänhet klottrar jag här på bloggen. Jag står på mig, sticker ut och tycker och tänker en hel massa... Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela