Tre prinsessor och vi andra...

"DET ORDNAR SIG"

Borta bra men hemma bäst...

Publicerad 2010-12-18 14:25:09 i Allmänt,

en sanning så sann så ;)
Opererades i tisdags som en del av Er vet om.
Här kan ni läsa mer om vad op innebär o så
Op gick kanonbra, tog en knapp timme, o jag var superpigg redan på uppvaket
(om än aningens flummig av allt morfin kanske, hehe. Kanske därför jag jämförde uppvaket med ett spa med knark? Haha, nja kanske inte heeeelt opåverkad trots allt Men det bjuder jag på, dom fick sig några goa skratt dom som jobbade där i allafall :D)
När jag vaknade till ordentligt kändes det inte värre än att blitt överkörd av en ångvält eller så... hihi.
Men det var bara dom två första dygnen som var onda sas.
Skulle egentligen fått åka hem redan på torsdagen, men hade lite svårt att få i mig tillräckligt med dricka så jag fick snällt vänta tills fredagen.
(Vilket iofs var lika bra eftersom d var typ snöstorm på torsdagen)
Men i går fick jag då komma hem - tre dagar efter op. O jag mår oförskämt bra just nu. Visst, man får ju stanna upp o tänka mer än innan. FÅR inte lyfta - FÅR inte göra snabba rörelser - MÅSTE vara försiktig osv osv...
O detta eviga drickande! Dricker dricker dricker känns det som. Måste få i mig 1½-2 liter vätska per dygn, o det är inte helt lätt när man:
  • Inte är ett dugg hungrig längre
  • endast kan dricka mini mini klunkar för annars gör det ont
  • det tar ca 30-45 minuter att dricka upp 1 dl soppa
  • är van att "kasta" i sig maten på stående fot o nu måste sitta ner o verkligen ta det lugnt.
Men det känns så himla totalrätt. Äntligen är op över o jag mår bra.
Sitter här med min vattenflaska o förundras över att det där som kallades hunger innan är som bortblåst??? Helt skumt! Man vaknade upp o insåg - nä, jag e inte hungrig längre - ALLS!
Alltså nu kommer det ju inte alltid vara så, viss hunger återkommer ju. Men det är mer att kroppen vänjer sig vid att äta snarare än att man blir tokhungrig sas.
Men nu när man inte alls e hungrig får man kolla klockan för o veta att man ska äta, o så skriver jag upp allt jag äter (lr ja, snarare dricker typ) så jag vet hur mkt jag får i mig under en dag. Så det inte blir för lite...
Känner mig så glad att jag valde att göra op i Ljungby med för jäklar va proffsiga o kompetenta dom är! O nu efter man hört både det ena o andra om just GBP på andra sjukhus så känner jag att jag valde så rätt, o kommer lugnt rekommendera Ljungby om någon ska göra GBP.

Nu är jag sjukskriven i 4 veckor o det känns ju helt logiskt o lagom tycker jag. Som det är nu kan jag inte lyfta eller nånting så jobba är ju inte bara o tänka på. Nä, nu ska jag bara ta det lugnt o mysa med en jul med min familj :love:

Skriver kanske mer senare i kväll, får se...

Ha d gott - nu vet ni att jag lever o mår bra! KRAM


Kommentarer

Postat av: Jasas

Publicerad 2010-12-18 14:43:32

Åh vad spännande att läsa!!! :D Vad skönt att höra att allt gått bra och att du mår (oförskämt) bra! ;) Ska bli jättekul att följa din resa och att läsa allting om den! :)



Glädjekramar Jasas

Postat av: Sandra

Publicerad 2010-12-18 15:51:40

Tack snälla! Ja, jag ska försöka berätta så mkt jag bara kan, annars får du fråga ;)

Känns så skönt att jag tog det här beslutet för oj vad jag har funderat hit o dit o var livrädd veckan innan - hua! Men nu e det gjort :D

Postat av: Linnéa

Publicerad 2010-12-18 21:58:35

Skönt att det gått bra!

Låter svårt att komma ihåg att inte bära och att ta det lugnt. Lycka till med det!

Postat av: Sandra

Publicerad 2010-12-19 09:24:01

Tack Linnéa!

Ja, lite svårt är det allt, men man lär sig för varje dag ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra

3-barnsmamma bosatt i mörka småland. Älskar livet i dess enkelhet, men har många tankar och funderingar! Skiter i om jag trampar någon på tårna - då får dom blåsa på det onda o traska vidare! I december 2010 gjorde jag en gastric by pass operation och därmed började min livs resa - och nu är jag 68 kg lättare :D Om det och en hel massa funderingar o livet i allmänhet klottrar jag här på bloggen. Jag står på mig, sticker ut och tycker och tänker en hel massa... Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela