Tre prinsessor och vi andra...

"DET ORDNAR SIG"

God morgon, här ska bakas frallor!

Publicerad 2010-11-07 09:43:57 i Allmänt,

Hoppas ni har lika underbart väder som vi har här. Strålande sol o lite frostigt ute.

Stefan e på dagis på styrelsemöte, Thelma ligger o tittar på "Bumbibjörnarna", Vinga leker m en docka och jag ska ta o baka lite bröd tänkte jag. Kom nämligen på att vi glömde köpa bröd i går. Så knoddarna fick varsin flaska välling till frukost så slänger jag ihop en bröddeg istället. Mums! Då blir nog Stefan glad när han kommer hem o det luktar nybakt bröd :)

Tänkte bara göra lite frallor - (nyttigheter spar jag till vardagen)
Så här är ett gott o enkelt frallrecept:

50 g smält margarin eller 1/2 dl matolja
5 dl vatten
50 g jäst
2 tsk salt
1 msk socker
ca 12 1/2 dl vetemjöl


Pensling:
1 lätt uppvispat ägg
vallmofrön


Värm margarin eller olja med vattnet tills det är 37 grader.
Lös jästen i blandningen.
Blanda ner resterande ingredienser.
Degen ska vara rätt lös men släppa bunkens kanter.
Låt jäsa övertäckt i ca 30 min.
Knåda degen och gör frallor som läggs på 2 bakpappersklädda plåtar.
Jäs övertäckt ca 20 min till.
Pensla med ägg och strö på vallmofrön.
Grädda i 8-10 min i 250 grader. Låt kallna på galler under bakduk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra

3-barnsmamma bosatt i mörka småland. Älskar livet i dess enkelhet, men har många tankar och funderingar! Skiter i om jag trampar någon på tårna - då får dom blåsa på det onda o traska vidare! I december 2010 gjorde jag en gastric by pass operation och därmed började min livs resa - och nu är jag 68 kg lättare :D Om det och en hel massa funderingar o livet i allmänhet klottrar jag här på bloggen. Jag står på mig, sticker ut och tycker och tänker en hel massa... Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela