Tre prinsessor och vi andra...

"DET ORDNAR SIG"

Plan Sveriges Flicka-projekt

Publicerad 2010-10-20 15:43:20 i Allmänt,

Att vara flicka/kvinna är för mig något vacker och en gåva. Så är det dock inte för alla flickor. För många flickor betyder deras kön att dom är mindre värd, att de behadlas illa och kränks varje dag. Varför? Jo, för att dom är just det - FLICKA!

Jag som kvinna/flicka och mamma till tre döttrar mår illa av tanken att någon kan resonera så som man gör. Men tyvärr är det vår tids verklighet och sanning. Och så länge vi fortsätter acceptera det kommer det fortsätta.

Detta är fakta om flickor:

- 96 miljoner unga kvinnor i åldern 15-24 inte kan läsa eller skriva
- 140 miljoner kvinnor har blivit könsstympade
- Varje timme dör 60 flickor eller kvinnor till följd av graviditet eller förlossning
- 28 000 flickor under 18 år gifts bort varje dag

Kvinnor våldtas, dödas och förnedras varje dag. Vill du vara med och stödja kampen mot detta och kanske skänka en framtid för en flicka? Ge ditt bidrag till Plan Sveriges Flicka-projekt!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra

3-barnsmamma bosatt i mörka småland. Älskar livet i dess enkelhet, men har många tankar och funderingar! Skiter i om jag trampar någon på tårna - då får dom blåsa på det onda o traska vidare! I december 2010 gjorde jag en gastric by pass operation och därmed började min livs resa - och nu är jag 68 kg lättare :D Om det och en hel massa funderingar o livet i allmänhet klottrar jag här på bloggen. Jag står på mig, sticker ut och tycker och tänker en hel massa... Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela