Tre prinsessor och vi andra...

"DET ORDNAR SIG"

Egen play-doh lera

Publicerad 2011-02-24 16:57:45 i Allmänt,

Tvn är en bra sak när man har hängiga barn - det erkänner jag. Men tillslut tar pedagogiska mamman i mig överhanden. Nä man KAN inte sitta framför tvn hela dagen! Så när thelma nu inte är jättepigg på att leka, men man ändå vill att lilla skallen ska få uppleva nån forma av egenpåhittad fantasi istället för tvns påtvingade, vad gör man då? Jo då slänger man ihop lite "play doh lera"! DET är underbart kul o ngt dom kan leka m hur länge som helst.
Här kommer receptet på världens enklaste lera:
2,5 dl vetemjöl
1 dl salt
2,5 dl kokt vatten
1 msk olja
1 msk citronsyra
och så valfri färg av karamellfärg, eller kakao eller gurkmeja eller vad man nu kan hitta på.

Rör i hop allting (jag brukar använda degkrokarna på elvispen) o lek lek lek :D
Sen kan man förvara degklumpen i plastpåse i kylen läääänge efteråt så man kan plocka fram när leklusten faller på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra

3-barnsmamma bosatt i mörka småland. Älskar livet i dess enkelhet, men har många tankar och funderingar! Skiter i om jag trampar någon på tårna - då får dom blåsa på det onda o traska vidare! I december 2010 gjorde jag en gastric by pass operation och därmed började min livs resa - och nu är jag 68 kg lättare :D Om det och en hel massa funderingar o livet i allmänhet klottrar jag här på bloggen. Jag står på mig, sticker ut och tycker och tänker en hel massa... Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela