Tre prinsessor och vi andra...

"DET ORDNAR SIG"

Mitt föräldraskap finns för att mina underbara döttrar kom till mig!

Publicerad 2011-03-18 12:31:10 i Allmänt,


Tycker inte det var länge sedan Molly var en liten fis som kröp runt på golvet...
I november fyller hon 12 år! Vad hände, hur fort har inte DET gått?
Min lilla gumma. Så stor o ändå så liten.
Tänk hur mkt man kan älska sitt barn...jag brukar säga det till mina döttrar:
"Mamma älskar er till månen och tillbaka! Jag är inte alltid bästa mamman, men mamma gör så gott hon kan!"
Mer än så kan man inte göra. Man gör så gott man kan, o har man vetskapen om att man alltid gör sitt bästa så tror jag faktiskt att man är världens bästa mamma till sina barn. Dom ska inte alltid vara bäst dom heller, men man ska göra så gott man kan i alla lägen - det är det jag tycker är det viktigaste i vårat samarbete som förälder/barn. Mina barn får lära sig att jag inte är någon övermänniska bara för att jag är mamma. Jag kan oxå bli arg, besviken, ledsen, känna hopplöshet och maktlöshet. Jag kan oxå skrika för att jag blir arg, jag kan oxå gråta för att jag blir sårad. Jag kan oxå säga dumma saker, göra klumpiga grejjer och bli tvärilsk.
Men det jag alltid lärt mina barn och som jag är benhård på är: MAN MÅSTE KUNNA SÄGA FÖRLÅT!
Jag säger förlåt, förlåt för att mamma var dum! Förlåt för att mamma var en barnrumpa! Förlåt att mamma har en dålig dag! Förlåt att mamma inte orkade bita ihop och förlåt att jag blev arg!
Ibland säger jag inte förlåt...ibland får mina döttrar säga förlåt först...även Vinga som e så liten...
För skulle jag alltid säga förlåt så skulle hela grejjen bli lite fel. Då skulle dom inte lära sig att även DERAS ord, DERAS handlingar, DERAS ilska kan såra andra och att man måste svälja sin stolthet, se den andra människan i ögonen och säga ett äkta förlåt!
Så de viktigaste grunderna i våran familj är att mina döttrar ska lära sig bli äkta, mot sig själva och mot andra. Jag säger alltid det: Man ska inte göra något som man inte vill!
Oavsett om det är vänner, en chef, pojk/flickvän, mamma/pappa eller vem det nu kan vara som ber om ngt. Man ska ALDRIG göra något man INTE vill, något som känns fel. Oavsett om det gäller relationer med sina dagiskompisar som vill att man ska leka en lek man inte vill, ska säga ngt man inte vill, eller om det gäller framtida relationer av sexuell form. Man ska ALDRIG gå med på ngt man känner sig osäker/tveksam på.

Jag tror att ett bra föräldraskap och en bra livsgrund grundar sig på att ens barn vet att man är mänsklig! Att man FÅR visa känslor. Att man FÅR vara förbannad, ledsen, känna sig besviken/sårad, man får gråta hur högt man vill, man får skratta, man får prata, man får FINNAS! Man är delaktig!
Mina barn är tre egna individer, dom är tre helt olika flickor. Dom är UNIKA! Och därför måste jag/vi oxå behandla dom så. Som individer!

Mina älskade ungar - TACK för ni finns!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra

3-barnsmamma bosatt i mörka småland. Älskar livet i dess enkelhet, men har många tankar och funderingar! Skiter i om jag trampar någon på tårna - då får dom blåsa på det onda o traska vidare! I december 2010 gjorde jag en gastric by pass operation och därmed började min livs resa - och nu är jag 68 kg lättare :D Om det och en hel massa funderingar o livet i allmänhet klottrar jag här på bloggen. Jag står på mig, sticker ut och tycker och tänker en hel massa... Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela