Tre prinsessor och vi andra...

"DET ORDNAR SIG"

Vad hände med respekt o hyfs?

Publicerad 2011-09-14 22:01:23 i Allmänt,

Söka jobb är TRÅKIGT! Tråkigt, tråkigt, tråkigt! Så - nu vet ni det ;)
Man söker, söker o söker. Ibland har man tom tur o får ett svar på att tjänsten är tillsatt, men det hör inte till vanligheterna tyvärr. Jag tycker det är synd att vi människor inte ens kan ge varandra den lilla uns av respekt att man åtminstone kan ge ett "Tack för din ansökan". Jag vet verkligen att dom får MASSOR av ansökningar, men trots det tycker jag man kan bekosta sig det. För bakom ansökan finns det en människa, en person som faktiskt lagt ner lite tid, lite känsla i att försöka sälja sig själv på det där futtiga A4 pappret/mailet. O bara för att man söker jobb betyder det inte automatiskt att man inte har känslor längre. Tvärtom, man har nog snarare MER känslor, MER behov att få lite uns av respekt.
Fast förvånas gör jag inte. Nånstans i våra föräldrars generation försvann det där med respekt för sin medmänniska och man får behandla folk hur som utan vidare funderingar på det.
Min farfar var en principens man. Sånna saknar samhället i dag!
Vi tycker att det är pinsamt, jobbigt o obehagligt att kräva vår rätt till respekt. Fy f*n vilken hög av mesar vi blitt!
VI som påstår oss vara så kunniga, moderna o medvetna. Vi vet så LITE, så lite att det är skrattretande.
Vi är ett väldigt PÅLÄST folk, men när det kommer till att leva vet vi väldigt lite...skrämmande lite...
Vi KAN väldigt mycket, men vi kan inte ett skit!
Det där med social kompetens är väldigt "inne" nu. Men jag har inte träffat på många som verkligen HAR det. Jo, visst har man lärt sig, övat upp sin förmåga att bemöta andra människor på ett proffessionellt sätt. Men inte med ren o skär enkel jäkla HYFS! Hyfs är något som försvinner mer o mer från vårt samhälle.
Tragiskt...Dock inte konstigt.
Såg tex häromdagen när en skolklass var ute o gick här. Barnen sprang som kor nyss utsläppta på grönbete. O nånstans där i bakgrunden lufsar nån "fröken" efter. Ungarna sprang in på tomter, balanserade på folks murar osv. Tror ni NÅN "fröken" ens öppnar käften? Nädå. Dom lufsar lugnt vidare. Möjligtvis kommer ett lamt: "Gör inte sååå" ur munnen. Men HALLÅ!!! Va f*n våra barn går inte sönder för att vi förmanar o förklarar, eller rent av ryter till när dom beter sig illa! Snarare tvärtom! Jisses, vakna upp. Vårt samhälle vilar på nån sorts överpedagogisk grund som snart kommer väckas av ett skalv som skakar om hela skiten. O då är det för sent mina vänner, DÅ är det lätt att vara efterklok!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra

3-barnsmamma bosatt i mörka småland. Älskar livet i dess enkelhet, men har många tankar och funderingar! Skiter i om jag trampar någon på tårna - då får dom blåsa på det onda o traska vidare! I december 2010 gjorde jag en gastric by pass operation och därmed började min livs resa - och nu är jag 68 kg lättare :D Om det och en hel massa funderingar o livet i allmänhet klottrar jag här på bloggen. Jag står på mig, sticker ut och tycker och tänker en hel massa... Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela