Tre prinsessor och vi andra...

"DET ORDNAR SIG"

Människors olikheter

Publicerad 2009-02-18 11:48:14 i Allmänt,

Satt o funderade på hur konstigt det är att människor är så olika. Visst förstår jag att yttre påverkan självklart får våra personligheter att skilja sig åt, men ändå?  SÅ mycket? Bara för ett exempel kan man ju ta min älskade Stefan som exempel. Han är ju fosterbarn ,som d så fult kallas, o enl dom uppväxtvillkoren han haft borde han inte kommit dit han är i dag. Vad är det som gör att just han, just han, orkade kämpa vidare? Varför valde han inte den lätta vägen ut? Varför skyller han inte ifrån sig på sin jobbiga barndom? När det finns personer som ALLTID o då menar jag verkligen ALLTID skyller på "alla andra" utan att se sitt eget ansvar i det som skett/sker?
Om man nu är så bitter, varför tar man inte tag i här o nu istället för att gräma sig för det som varit? Vad rättfärdigar ett likasinnat beteende då? Om man får en "andra chans" varför tar man inte den o lever ut den till fullo? Varför fortsätter man i samma tankebanor?
Vad är det som gör det ok att fortsätta i samma anda? Ska man snyfta på sin dödsbädd så o ångra allt man gjort/inte gjort? Ska man bli förlåten då? Lr ska man skylla på att "man är ju bara människa"? Det är jag med, jag biter ihop. Jag har f*n oxå haft jobbiga dagar. SÅÅÅ jäkla jobbiga dagar så bara ni visste hälften skulle ni bli chockade. Men jag valde att leva! För visst kan man vara i livet, men att LEVA är ngt HELT annat! Jag älskar att LEVA, jag är stark, jag är helt jäkla fantastisk och jag har kämpat,kämpar än i dag. Men ingen annan än JAG kan leva MITT liv. Jag kan inte skylla på andra. som att han lr hon fick mig att må dåligt (ja, för att DU tillät han lr henne att göra det ja!) Visst finns det situationer där man inte väljer om man ska bli illa behandlad på ett lr annat sätt. Men man väljer alltid hur man ska hantera det efteråt. Tom en som går in i en psykos lr på annat sätt stänger ute omvärlden har en gång ett val.
Att personer då skyller på att dom mår för dåligt för att bry sig om andra, det kan jag ta, det kan jag förstå. Till viss del! Men personer som sviker är en helt annan sak!

Hur resonerar Ni i detta?

Kommentarer

Postat av: Jasas.se

Publicerad 2009-02-18 12:42:58

Det beror kanske lite vad man har varit med om. Men för att ta Stefan som exempel så är ju han faktiskt ett levande bevis på att man KAN klara sig - eller så är han bara extra stark? Jag vet faktiskt inte..



Kan ju inte relatera till mig själv, direkt. För mina "livskriser" var inte precis svåra att överleva, även om det varit tungt vissa gånger.



Det som gått emot mig har iaf gjort mig starkare och jag har lärt mig av mina "misstag". Vill hellre se dem som erfarenheter än misstag.

Postat av: sara

Publicerad 2009-02-18 19:12:36

hej! vad är det som har hänt? jag hänger inte riktigt med här då..

kram kram

Postat av: Linnéa

Publicerad 2009-02-19 11:41:35

Ja du, vissa gillar helt enkelt offerrollen, tyvärr. Det är enklare att skylla ifrån sig, för då behöver man inte ta ansvar själv.

Min mamma är sån att hon inte vill ta ansvar för vare sig sitt eget liv eller något annat och skyller allting på sin uppfostran. Saker som kräver minsta lilla av henne gör henne panikslagen. Idag ska hon hem till mig och så MISSADE HON TÅGET! Världen gick under, lite grann. Nu ska hon ta ett annat tåg som går åtta timmar senare, enbart för att hon med det tåget slipper 1) byten och 2) särskild platsbiljett.

Sådant agerande är svårt för mig att förstå. Men jag har förstått att vissa personer (däribland min mamma) väljer att ta den lätta vägen och lämnar alltid över ansvaret på någon annan och skyller ifrån sig sin oförmåga på att ta ansvar på, riktiga eller inbillade, händelser i det förflutna.

Personligen skulle jag krevera om jag försökte leva på. :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra

3-barnsmamma bosatt i mörka småland. Älskar livet i dess enkelhet, men har många tankar och funderingar! Skiter i om jag trampar någon på tårna - då får dom blåsa på det onda o traska vidare! I december 2010 gjorde jag en gastric by pass operation och därmed började min livs resa - och nu är jag 68 kg lättare :D Om det och en hel massa funderingar o livet i allmänhet klottrar jag här på bloggen. Jag står på mig, sticker ut och tycker och tänker en hel massa... Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela