Tre prinsessor och vi andra...

"DET ORDNAR SIG"

Chili con carne

Publicerad 2009-05-12 16:17:52 i Allmänt,

 I dag blir det chili con carne till middag här hemma. Enkelt o smidigt o så hade vi allt hemma m. Ja, utom långfranska som jag gärna har till o så var Stefan supersugen på Coca-Cola m så Mollan e o handlar dom två sakerna nu;)
Här är mitt recept på chili con carne:
500 g blandfärs
1 brk vita bönor i tomatsås
1 gul lök
1 pkt bacon i tärningar (annars klipper jag "vanlig" bacon)
chilisås
chilipulver
cayennepeppar
svartpeppar

Steker lök o bacon först, tar åt sidan o steker sen färsen. När den e färdigbrynt har jag i bönorna, bacon, lök, chilisås o kryddar efter behov o önskan. Nu för tiden blir den rätt mild o dom som vill får krydda mer efteråt. Smidigast så m tanke på barnen, plus att jag vill nog gärna ha den lite kryddigare än älsklingen får erkännas;)
Till detta serverar vi sån mjuk go långfranska, mums! Saknar dock rödvinet som passar så bra till! DET hade jag gärna haft en förkyld dag som denna, men men jag hinner nog m vin sen när liten kommit;)

Så m kryddig mat o en vilodag hoppas jag på nya tag i morgon;)
Förresten hur gör NI chili con carne? O med vad serverar Ni den?

Kommentarer

Postat av: Jasas.se

Publicerad 2009-05-12 22:49:12

Jag gör aldrig såndära, men mamma använder såndära färdig krydda och vita bönor + köttfärs. Vi hade nog tagit nötfärs som vi har till allt annat färs.. Också har vi alltid haft (hemma hos mam och pap då) franskbröd till :)

Postat av: Sandra

Publicerad 2009-05-13 16:06:09

Jag gillar inte riktigt färdigkryddan, men d e säkert bara för att jag e van att göra "på känn" sas. Vi har ofta oxå nötfärs, men just i chili con carne tycker jag d blir lite torrt o trist faktiskt.

Vet att många gärna har ris till, men d tycker inte jag. Så jag tycker din mam o pap gör rätt;) Haha

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra

3-barnsmamma bosatt i mörka småland. Älskar livet i dess enkelhet, men har många tankar och funderingar! Skiter i om jag trampar någon på tårna - då får dom blåsa på det onda o traska vidare! I december 2010 gjorde jag en gastric by pass operation och därmed började min livs resa - och nu är jag 68 kg lättare :D Om det och en hel massa funderingar o livet i allmänhet klottrar jag här på bloggen. Jag står på mig, sticker ut och tycker och tänker en hel massa... Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela