Tre prinsessor och vi andra...

"DET ORDNAR SIG"

Min 3-åring :love:

Publicerad 2010-12-29 11:25:50 i Allmänt,

Treåringar i all ära - visst är dom underbara, men jag erkänner jag blir aningens skittrött ibland på alla förhandlingar och tålamodsprövande övertalningsförsök.
Känns som man lätt skulle kunna jobba som förhandlare hos polisen lr ngt.
För oj va påhittig och envis man får vara. Har man då, som vi, en envis tjej på 3 år så gäller det att vara ÄNNU envisare! Och det mina vänner kräver fantasi och en hel skopa med tålamod.
Som tur är har jag det till 99% men den där 1% gör sig påmind ibland o får en att gå i taket!
Då räknar man till 10, tar nya tag och sen så kör vi igen...
I dag började dagen med en mkt SUR Thelma. Sen kommer irritationsmomenten allt eftersom. Men nä, arg blir jag inte - det är ju faktiskt så att det måste vara mkt jobbigare för HENNE!

Däremot kan jag bli tokilsk på folk som blänger surt eller på ngt vis signalerar att hon inte är ok när hon kör sitt race. Hon är som hon är för att hon FÅR vara sån! För att hon FÅR vara envis, tjurig, arg, busig, glad eller tokig.
Jag skulle aldrig drömma om att bli arg för att hon tex är "stimmig". Ja, jag kan förstå att andra uppfattar henne som aningens vild. Hon ÄR det! Och jag ÄLSKAR det! Hon är sin egen person, vi uppmuntrar det!
Det är inget FEL på henne, tvärtom. Hon är så jäkla trygg i sin person, och vet att hon är accepterad för den hon är. Att hennes mamma och pappa älskar henne och står kvar - ÄVEN om hon är arg ibland, ÄVEN om hon inte lyssnar alla gånger.
Jag erkänner - jag skulle inte vilja att hon satt tyst i ett hörn o bara gjorde som hon blir tillsagd. DET känns däremot inte sunt alls.
Jag får blickar, jag får syrliga kommentarer och jag får ta konflikter offentligt medans folk ger blickar som säger: "Usch, va ouppfostrad!"
Nä, hon är skitbra uppfostrad! Hon får vara barn, hon får vara arg, hon VET att det är ok att ha åsikter att stå för det man vill och tycker. Hon vet att man kan bråka men ändå älska varandra till månen och tillbaka!
Hon är underbar, hon är älskad och det bästa av allt: Hon är MIN! Min egen trotsiga, underbara skitunge som jag skulle gå på glödande kol för, som jag skulle offra min ena hand för, som jag skulle kämpa mig fördärvad för - hon är MIN - MIN ÄLSKADE UNGE!
Så Ni som tycker barn ska sitta tysta i ett hörn och lyssna på dom vuxna jämt - Ni skulle förmodligen inte gilla vår familj. För våra barn LEVER, tar plats, hörs, syns, är egna individer med egna åsikter!
Och jäklar va STOLT jag är över det!

Kommentarer

Postat av: jasas

Publicerad 2010-12-29 11:45:34

Längtar inte till trotset sätter igång här hemma på riktigt. Sen att uppmuntra till att sura vet jag inte.. Mio får vara precis som han är men ska det suras så vet han att han inte vinner något på det ändå. Haha. Så han kan sura bäst han vill. Är det något som jag ärvt av min mamma så är det hennes tålamod :)

Postat av: Sandra

Publicerad 2010-12-29 13:13:38

Nä, det e mindre kul med trots det kan jag hålla med om. Blev väl lite tokig formulering där, självklart uppmuntrar vi inte till o sura ;) Har faktiskt nolltolerans på just surande så det är samma här, man vinner inget på det. Menade mer att barn måste få vara barn på det sättet att det är ok att busa o vara sig själv (även om man e sur) Men självklart blir man själv oxå arg ibland - det är väl det som är kärlek? ;) Sen e d ju med barn som med vuxna, alla kan ju ha "dåliga dagar"

Ja, jag e evigt tacksam att jag har ork o tålamod, annars hade både jag o barnen gått i taket för länge sen, hihi

Postat av: jasas

Publicerad 2010-12-30 11:36:20

Bra, då spelar vi i samma la liga :P

Postat av: Nina

Publicerad 2010-12-30 18:30:27

ÅH VAD BRA SKRIVET!!! Får jag kopiera deta och skriva att du skrivit det och länka till din blogg??

Jag känner igen mig i precis allt!! :D



Postat av: Sandra

Publicerad 2010-12-31 14:48:40

Jasas: jajjemen :)



Nina, va kul att du gillar det! Det är helt ok om du vill kopiera o länka ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra

3-barnsmamma bosatt i mörka småland. Älskar livet i dess enkelhet, men har många tankar och funderingar! Skiter i om jag trampar någon på tårna - då får dom blåsa på det onda o traska vidare! I december 2010 gjorde jag en gastric by pass operation och därmed började min livs resa - och nu är jag 68 kg lättare :D Om det och en hel massa funderingar o livet i allmänhet klottrar jag här på bloggen. Jag står på mig, sticker ut och tycker och tänker en hel massa... Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela