Tre prinsessor och vi andra...

"DET ORDNAR SIG"

VÅRAT SVERIGE - VÅRAT URSPRUNG

Publicerad 2010-05-19 11:55:43 i Allmänt,

Vi lever i ett land där man inte får visa sin stolthet. Jag älskar mitt land. Varför får jag inte göra det utan att bli sedd som rasist? Att vara stolt över sitt ursprung och sitt hemland är väl tvärtom något vackert?
Jag tror många med invandrarbakgrund, kanske de flesta, absolut håller med mig. Man ska vara stolt över sitt land. Att vi lever i ett land utan krig och utan svält är väl något som man absolut ska vara stolt över?
För mig är någon som är rasist någon som tycker illa om en person pga dess ursprung. Att hon eller han inte accepteras helt enkelt pga den hon eller han ÄR. Men jag då? Varför ska jag inte få visa min stolthet? Vad är så fel i DET? Jag förstår faktiskt inte. För jag har fått ett o annat påhopp o några som valt att ta bort mig som vän efter att jag gick med i facebookgrupper som: "Vi som ÄLSKAR vårat Sverige!" Eller "Vi som vill att Svenska Nationalsången Sjungs i skolorna!"
Visst finns det säkerligen rasistiska åsikter där det kan det nog göra tyvärr. Men JAG ÄR stolt över mitt hemland, här är jag född. De flesta med invandrarbakgrund skulle säkerligen hellre bo i sitt hemland om den möjligheten fanns. Det är här jag har mitt ursprung, min kultur och mina rötter. I mitt hjärta väger det tungt o jag TÄNKER inte skämmas för att jag älskar mitt land!
Att man väljer att inte sjunga nationalsången på väldigt många skolor tycker jag är sorgligt. Men hur skulle det kunna vara invandrares fel? Styr dom skolorna? Bestämde dom det? Nä, knappast! Det är vi som Svenska som fått för oss att det KAN uppfattas som rasistiskt (iallafall fick jag denna förklaring för mig när jag ifrågasatte detta). Invandrare skrattar och tycker det är fånigt och dumt. Och menar på att man ska vara stolt över sitt ursprung och sitt land.
Detta rimmar så dåligt i mina öron. Jag är svensk, men det får jag inte visa/säga eller på något annat sätt uttrycka min glädje över?
Våran nationalsång är vacker, den är gammal och en del av vårt kulturarv. Likaså är vår flagga en del av vårt land så jag förstår inte hur den kan bli något att skämmas för? Den ärtydligen mest ok i sportsammanhang? DÅ får man vara stolt eller?
Jag är ju den jag är för ATT jag är svensk. För ATT jag är den jag ÄR! Precis som mina vänner (även MED invandrarbakgrund) är de de är pga DERAS ursprung och deras värderingar!
Nä, tycker dessa diskussioner börjar bli förbannat löjliga och tråkiga. Så jag säger för att förtydliga: Jag är SVENSK - jag är STOLT över det och jag är INTE rasist! ALLA borde vara stolta över sitt ursprung, svensk eller inte. Var stolt över det som gör dig till den du är! Och skäms inte för det!

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-05-19 12:16:29

Så jäkla bra skrivet! Tycker precis som du. Jag är stolt över att vara svensk, men inte stolt över att komma från staden jag kommer ifrån, men stolt över att vara svensk. Dom som har tagit bort dig på facebook är ju bara sorgliga själva som inte förstår något vad det är för skillnad att vara stolt över sitt land eller att vara rasist.

Postat av: Sandra

Publicerad 2010-05-26 15:15:12

Tack! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra

3-barnsmamma bosatt i mörka småland. Älskar livet i dess enkelhet, men har många tankar och funderingar! Skiter i om jag trampar någon på tårna - då får dom blåsa på det onda o traska vidare! I december 2010 gjorde jag en gastric by pass operation och därmed började min livs resa - och nu är jag 68 kg lättare :D Om det och en hel massa funderingar o livet i allmänhet klottrar jag här på bloggen. Jag står på mig, sticker ut och tycker och tänker en hel massa... Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela