Tre prinsessor och vi andra...

"DET ORDNAR SIG"

Namn?

Publicerad 2010-10-19 20:31:29 i Allmänt,

Tycker ni det där med namn är viktigt? Ja, jag menar klart inte om man HAR ett namn, det vore nog aningens opersonligt om man kallade varandra den eller det hela tiden;) Nä, jag tänker snarare på det där med hur personliga namn är. Jag tycker det är kul med namn som inte är för intetsägande. När jag valde (eller när VI valde) mina döttrars namn kändes personlighet och individualitet som de viktigaste. Samtidigt ville jag inte att de skulle vara för konstiga o svåra. Även om jag möts av dumma kommentarer, men de tar jag bara som komplimanger. De betyder ju att namnet väcker reaktion;) Inte ett av alla dom, hihi... Sen tycker jag iofs att alla namn kan vara fina om de bärs av rätt person. Dock skulle jag själv inte välja ett namn som "alla" heter. Kommer ihåg när Molly föddes o "alla" pojkar skulle heta Anton o "alla" flickor Felicia. Dessa namn är namn som jag egentligen tycker e fina, men dom gick från att vara fina till tråkiga just då.

Mina döttrar har fått tilltalsnamnet först, men det är nog mest bara för att jag själv har det och därför tycker det känns naturligast. Det har ju egentligen ingen betydelse.

Molly heter MOLLY Agnes Susanne. Molly hade jag haft bestämt sen jag var 16 år (jaja, jag var bara precis fyllda 20 när hon föddes) Agnes ville hennes pappa för hans mormor hette det och var en viktig person för honom. Som var mild och vänlig o en kämpe. Susanne fick hon heta efter min syster.

Thelma heter THELMA Elna Albertina. Thelma hittade jag av en slump (nej inte filmen!) och det var väl det enda vi kunde samsas om just då;) Elna hette min underbara farmor med en tunga vass som rakblad o massor av skinn på näsan. Albertina hette min mormor i andranamn, och vänligare mer ödmjuk människa får man leta efter! Men jag ska erkänna att jag ångrat både en o två ggr att hon inte fick heta Albertina i tilltalsnamn - för det är ju sååå vackert! Och hon hade passar perfekt till det. Men det var bara för att jag inte viille att hon skulle kallas Tina.

Vinga heter VINGA Eva Margareta. Vinga är ett namn jag älskade första gången jag hörde det, men Stefan gillade det inte då. Vi hade bestämt att hon skulle heta Freya/Freyja men när hon väl fötts så passade det inte. Då pussade Stefan mig och sa: "Älskling, nu har du fött tre underbara döttrar och varit så himla duktig så visst är det en liten Vinga - precis som du ville!" Jag minns hur glad jag blev:) Min fina mamma heter Eva och detta var hennes tionde barnbarn, vad kunde bättre hedra henne än att hon fick en namne? Och Margareta är ett litet släktnamn som mamma varit ledsen att varken jag eller min bror förde vidare så jag tyckte det var på tiden att det fick gå vidare nu;)

Ja, det där m namn kan jag prata om hur länge som helst...men nu ger jag upp det;) Här är kväll så jag ska mysa ner brevid älsklingen - barnen sover så vi har ju tom egentid! Jihooo!

Puss puss <3

Kommentarer

Postat av: Jasas

Publicerad 2010-10-19 23:59:56

Ja man får ju hoppas att folk väljer det / dom namn till sina barn som dom tycker är fina / passar bäst. Sen om det är ett modernt namn, eller inte - det tror jag inte spelar någon direkt roll då man väl hittat ett namn. För huvudsaken är ju att man är nöjd.. Man kan ju ha favoritnamn som bara blir moderna att ha. Som jag har alltid älskat Maja och det var ju poppis (eller är, har ingen koll) för ett par år sedan. Men det har jag ju haft sedan barnsben..



Mio heter också Mio i förstanamn.. Mio Svante Mats. Svante efter Bönas pappa och Mats efter min! :)

Postat av: Sandra

Publicerad 2010-10-20 11:12:23

Ja, det var lite det jag var ute efter. För jag blev så snopen nämligen häromdagen. Jag träffade en på affärn som frågade vad "lilla tjejen" heter. Vinga sa jag då. Åh, va fint sa hon. Men jag skulle aldrig våga välja ett sånt namn till mitt barn. Nähä sa jag då, varför inte? Nä, jag skulle vara rädd att vara för udda - har valt dom där vanliga namnen till barnen jag. Ja, men dom e ju fina dom med sa jag. Jo, det får ju duga sa hon då.

Blev lite fundersam över konversationen jag, kändes lite knepigt så därför blev jag sån om fler resonerar så helt enkelt;)



Molly blev ju jättepoppis sen några år efter Molly fötts, så det där kan man ju aldrig veta ;) Huvudsaken e att jag aldrig ska behöva säga: "Jo, dom duger får väl duga!" För det tycker jag i allafall skulle kännas tråkigt, o lite taskigt mot barnen med.

Postat av: Jasas

Publicerad 2010-10-20 23:54:42

Nej usch! Man väljer ju namn som man tycker är fina och som man tycker barnet passar till. Vi hade ju Mio högst på listan men ville ändå träffa honom först innan vi namngav honom.. men så blev det ju Mio i vilket fall och det ångrar jag inte en sekund. Får rolig och fin respons då folk hör namnet, också! :)

Postat av: Sandra

Publicerad 2010-10-21 08:22:50

Mio är ett jättefint namn! Det funderade vi på till pojk när vi väntade Thelma;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra

3-barnsmamma bosatt i mörka småland. Älskar livet i dess enkelhet, men har många tankar och funderingar! Skiter i om jag trampar någon på tårna - då får dom blåsa på det onda o traska vidare! I december 2010 gjorde jag en gastric by pass operation och därmed började min livs resa - och nu är jag 68 kg lättare :D Om det och en hel massa funderingar o livet i allmänhet klottrar jag här på bloggen. Jag står på mig, sticker ut och tycker och tänker en hel massa... Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela