Tre prinsessor och vi andra...

"DET ORDNAR SIG"

Gastric by pass - oj så laddat eller?

Publicerad 2011-03-16 16:07:25 i Allmänt,

Som många av er vet har jag genomgått en gastric bypassoperation för några månader sedan.
Och som vanligt får man frågor när människor undrar och inte vet riktigt vad det innebär.
Vilket jag tycker är jätteroligt. Och bra, så man kan berätta om sin egen erfarenhet.
Men , som i allt, så finns det klart dom som tror sig veta exakt hur just JAG mår, varför JAG valde denna "genväg" (nä, det är ingen genväg, men skit i det nu) och som bildar sig uppfattningar pga mediabild osv.
Det är lite inskränkt och synd tycker jag ändå.

Och jag kan klart inte motsätta mig den mediala bilden.
För visst finns det dom som mår dåligt efteråt osv.
Jag kan ju bara tala utifrån mig själv och de jag känner som gjort samma op.
Och självklart är det mer spännande för media att ge en bild av de som tyvärr mår mindre bra.
Det ger ju mer reaktioner så klart...

Men jag tycker det är lite synd att man inte lyfter fram även den postiva bild som faktiskt finns.
Jag ångrar mig inte en sekund o skulle gjort samma val tusen ggr om!
Mitt liv är så mkt bättre. Det var bra innan med, men jag MÅR bättre och är piggare och friskare sen jag opades.
Jag kan äta vad jag vill i mindre mängder. Får sällan dumpning. Mår illa nån ensaka gång men då är det att jag ätit för fort.
O det går över efter 5 minuter. Och helt ärligt mådde jag mer illa efter mina svullomatintag INNAN op!
Jag är fortfarande överviktig, men jag tänker inte på det särskilt mkt. Jag känner mig fin o trivs med min vardag. Och jag VET att jag kommer går ner ytterligare.
Vardagen är så mkt lättare. Bara att röra sig är så mkt enklare ;)

Har tyvärr inte sett kallafaktas dokumentär som gick i torsdags ang detta, men jag tänkte ta mig tid o titta på den sen. Dock hörde jag av bekanta att den fokuserade en hel del på det negativa, lite synd...

Nä, kort sagt är det så fantastiskt härligt att få den här möjligheten :D
Och jag hoppas att människor som funderar på att genomgå liknande op inte tvekar pga medias bild. Utan att man istället skaffar sig en riktig bild genom att kolla upp bra läkare/sjukhus och tala med olika personer som genomgått op. Man ska definitvt inte bortse från riskerna! Det är inte det jag menar. Men livskvalité och en lättare vardag kan oxå vara verkligheten - inte bara skräckexempel!


Möt mig gärna med motargument - det är så tankar föds ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra

3-barnsmamma bosatt i mörka småland. Älskar livet i dess enkelhet, men har många tankar och funderingar! Skiter i om jag trampar någon på tårna - då får dom blåsa på det onda o traska vidare! I december 2010 gjorde jag en gastric by pass operation och därmed började min livs resa - och nu är jag 68 kg lättare :D Om det och en hel massa funderingar o livet i allmänhet klottrar jag här på bloggen. Jag står på mig, sticker ut och tycker och tänker en hel massa... Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela