Tre prinsessor och vi andra...

"DET ORDNAR SIG"

Syskonkärleken den syskonkärleken

Publicerad 2011-05-25 11:27:10 i Allmänt,

Jag undrar hur mycket syskon kan bråka egentligen?
Jag måste ha förträngt detta...
Fast helt ärligt minns jag att jag "nog" var en rätt så jobbig lillasyster som pockade på uppmärksamhet typ jämt ;)
Men mina syskon är ju 7 resp 9 år äldre än mig så jag blev en aning bortskämd skulle jag vilja påstå. Jag var en sån där pinsam lillasyster som gärna fulade mig inför syskonens kompisar, haha.
Men jag har alltid känt mig älskad av mina syskon. O DET tror jag är bland det finaste man kan ge sina barn ändå...

Mina döttrar älskar varandra till månen o tillbaka o INGEN får såra dom. Det är så sant det där att man själv kan bli tokarg o irriterad på sina syskon med gud nåde den som pratar illa om dom eller sårar dom!!! Då jäklar!

Mina småknoddar har just slagit rekord i mest osams på kortast tid! Gaaahhh!
Dom är ilskna, uttråkade o irriterade. O vad passar då bättre än att ta ut detta på varandra?
Ett tjuvnyp här en puttning där o så lite skvaller o skrik på det.
Jisses, man blir som värsta förhandlaren här! Man medlar, pratar, ignorerar, tröstar, kramar, hittar på pyssel o roliga lekar (som är roliga i ungefär 2 minuter) men nä, nu ger jag upp!!!
Dom får ta sina konfliker o lösa dom, dom får bli osams o vänner - dom får helt enkelt lära sig att hantera varandra. Dom är varandras gåva och jag VET att dom älskar varandra. Jag har därför fullt förtroende för att även så små barn som dom kan klara av att lösa de mest triviala saker.
Jag har aldrig trott på att vi vuxna ska styra o medla hela tiden. Tror man i slutänden lär sig snabbare o bättre genom att få lösa sina egna konflikter i den mån det går.
Dock har jag tre döttrar med oerhört starka viljor och starka åsikter. PRECIS så som jag uppfostrat dom! Man ska stå på sig, man ska våga tänka annorlunda än andra o man ska vara sig själv!
Och detta gäller ju inte minst gentemot sina syskon. Bara för att man är syskon är man ju inte automatiskt likasinnade!
Mina barn är ett förträffligt exempel på detta.

Ta Thelma som exempel. En liten tjej på snart 4 år. Det bästa hon vet är pirater, spindelmannen och tuffa lekar. Hon är vad andra kallar det "oflickig" eller "pojkflicka" O vad jag kallar det är hon THELMA! Helt enkelt bara vår egen alldeles egna THELMA! En stark individ som står rak i ryggen o är den hon vill vara! För att hon FÅR!
Så tar vi Vinga då. En "flickflicka" skulle man kunna kalla henne. Dockor, laga mat och köra dockvagn är några av favoritlekarna. En liten tjej som inte alls är med på storasysters tuffa lekar utan hellre sitter o pussar på sina dockor. O hennes tårar kommer lätt när något går emot henne.
O så Molly då. En "nästan tonåring" som söker sig själv med allt vad det innebär. Hormoner som flänger runt i kroppen när man ena sidan är liten o andra sidan vill vara stor. Alla tankar o funderingar som kommer med detta. Men i grund o botten är hon en väldigt liten fin flicka som bara vill bli älskad för den hon är/tror sig vara.

O dom får vara dessa små individer.
För att ta ett rätt bra exempel kan jag berätta en diskussion som Thelma o jag hade i går där man återigen häpnas över hur kloka barn är o hur dumma vi vuxna kan vara.
Thelma var arg i går, arg så tårarna sprutade! Över en liten struntsak tyckte jag så jag sa till henne att nu får du lugna dig!
Varpå hon svarar: Ja, men man FÅR vara arg!
Jag: Jo, men inte för trams o småsaker!
T: Men tror du jag hade varit så arg om JAG tyckte att det var strunt då?!

Ja, hon har så rätt...

Det är det som är så härligt med syskon/familj. Vi delar vårt liv, vårt hem o vår vardag men vi är ändå fem helt olika personer :love:

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra

3-barnsmamma bosatt i mörka småland. Älskar livet i dess enkelhet, men har många tankar och funderingar! Skiter i om jag trampar någon på tårna - då får dom blåsa på det onda o traska vidare! I december 2010 gjorde jag en gastric by pass operation och därmed började min livs resa - och nu är jag 68 kg lättare :D Om det och en hel massa funderingar o livet i allmänhet klottrar jag här på bloggen. Jag står på mig, sticker ut och tycker och tänker en hel massa... Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela