Tre prinsessor och vi andra...

"DET ORDNAR SIG"

Nä jag ångrar mig inte!

Publicerad 2012-11-11 20:03:26 i Allmänt,

Endel tycker att det är en "smidig genväg" att göra gastric bypass (magsäcksoperation) Nä, det är det inte. Det är en operation. I min värld är det inte så att man frivilligt lägger sig under kniven för att det är en kul grej! Nä långt i från. Men seriöst så tycker jag det är skitbra att det blivit mer åtkomligt. Eftersom även forskning bevisar att det är en av de mest effektiva sätten att behålla sin viktnedgång. För det är ju knappast så att man gör en op o sen behöver man aldrig mer bry sig om vad man stoppar i käften eller hur mkt man rör på sig. Man KAN gå upp igen. Sköter man det så gör man klart inte det.
Jag kanske har en syn på detta som retar en del, men jag kan ju bara tala ut ifån vad JAG känner o tycker. Finns ju inga rätt eller fel.
Men att gå ner 68 kg är inte bara tur, det är ett arbete bakom oxå. O framförallt är jag så glad att jag tänkte på min hälsa o gjorde den här op. För min egen skull! För jojjobantning som jag hållt på med, o som tyvärr många gör som kraftigt överviktiga - är inte hälsosamt. Kroppen tar stryk o psyket tar stryk.
Så nä, jag ångrar mig inte ett smack! O om någon frågar mig ang en sån op svarar jag: GÖR DET! Men självklart ska man vara noga o kolla upp sjukhuset där man ska göra det, för det finns bättre o sämre. Jag väntade 2½ år på min op, men jag e så glad att jag gjorde det för dom är otroligt duktiga i Ljungby o jag har aldrig haft några problem. När jag gjorde operationen var jag fet, väldigt stor o ja tjock. Det var inte så, som många tror, att jag satt hela dagarna o åt eller åt fel hela tiden.Klart tusan jag inte åt rätt, men det är många fler faktorer som spelar in än "bara" mat och motion. En ond cirkel helt enkelt som skulle ta väldigt lång tid att förklara. Kanske gör det senare i ett annat inlägg.

Klart tusan att man inte är snyggast i världen naken kanske, men va fasen. Hade jag varit det ändå efter tre barn o en hel massa amning då? Kanske, kanske inte. Men jag är kvinna, o jag är förbannat vacker! För jag ser mänsklig ut! O helt ärligt skulle jag verkligen inte vilja se ut som en 20-åring med duckface, blonderat hår och botox lite här o var ;) Nä, jag ser hellre ut som en helt vanlig 33 årig trebarnsmamma som vissa dagar ser ut som "ojsan, har jag vaknat ännu eller rör jag på mig ändå?" och andra dagar är förbannat snygg! Ja, en helt vanlig tjej/kvinna/nästantant eller kalla det vad du vill. Utan operationen skulle jag inte orka på samma sätt. Jag skulle riskera min hälsa bara genom att gå ner i tvättstugan för kroppen tog stryk av minsta fysisk ansträngning. O tro mig, att kånka runt på 68kg övervikt ÄR skitjobbigt! Så ja, ha vilka tankar o fördomar ni vill - JAG ÅNGRAR MIG INTE!

Om

Min profilbild

Sandra

3-barnsmamma bosatt i mörka småland. Älskar livet i dess enkelhet, men har många tankar och funderingar! Skiter i om jag trampar någon på tårna - då får dom blåsa på det onda o traska vidare! I december 2010 gjorde jag en gastric by pass operation och därmed började min livs resa - och nu är jag 68 kg lättare :D Om det och en hel massa funderingar o livet i allmänhet klottrar jag här på bloggen. Jag står på mig, sticker ut och tycker och tänker en hel massa... Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela