Tre prinsessor och vi andra...

"DET ORDNAR SIG"

Feminism, är det så jäkla bra egentligen?

Publicerad 2013-06-12 12:52:13 i Allmänt,

Tillbaka! För stunden i allafall ;)
Vad ska hon gnälla om nu då, tänker ni? Men faktum är att jag sällan gnäller - inte i gnällandets rätta form i allafall. Jag funderar, spekulerar, analyserar. Gillar man det - varsågod! Gillar man det inte - varsågod o gå, hejdå.
Funderingarna just nu är väl som vanligt funderingar över hur allt blivit som det blivit.
Att jag är en bakåtsträvare har nog många förstått sen länge av er som känner/följer mig. Och ja, jag är en stolt bakåtsträvare!
Jag fattar inte varför vi enbart förkastar det gamla, samtidigt som allt fler mår sämre o sämre. Är inte DET höjden av att fördumma samhället vad är det då? Visst finns det mycket bra i det "nya" samhället med, såklart! Men det tänker jag inte förkovra mig i just nu. Nä, just nu tänker jag slänga ur mina tankar o ni är mer än välkomna att möta mig med motargument om ni känner att ni behöver det.
Jag är inget fan av feminism - japp där sa jag det! Hemska omoderna jag va? Jag håller helt o fullt med om lika lön för samma arbete, samt att män och kvinnor ska få samma respekt. Där är väl ungefär min tanke om feminism över. Jag skäms över dessa kvinnor som drar det till ytterligheter. Genustänk på förskolan, skriker när en flicka leker med dockor, fasar över att killar är coola o flickor söta osv osv. Jag föddes till flicka - jag har tuttar, jag har snipa/vagina/mus (kalla det va fasen ni vill, ni vet väl vad jag menar i vilket fall!) jag har en livmoder för att kunna bära ett barn, jag är fysisk annorlunda än en man, jag tänker på ett annat sätt för att kvinnor GÖR det (det finns fasen forskning på detta!) När jag var liten drömde jag om att bli mamma, att få amma, att baka, laga god mat, sy kläder, göra smycken osv.
Min dotter på 4-år älskar dockor, rosa, glitter osv. Vad det kommer ifrån? Inte den blekaste jäkla aning! Vi  har aldrig prackat på henne detta.Men hemska tanke - tänk om det är MEDFÖTT!!! Kanske borde ringa psykolog? "Min dotter vill vara prinsessa o leka med flicksaker! HJÄLP snälla dr barnpsykolog!" Nä, jisses. Jag tre fina flickor, tre olika individer med samma kön. De har olika drömmar, olika rum, olika tankar - men samma KÖN.
Jag lär dem att istället för att vara hen så ska de vara en hOn en HON som är skitstolt över sitt kön, som anser att vara flicka är ngt otroligt vackert. En blivande kvinna, en blivande mamma (om hon vill) - det vackraste man kan vara. Jag är skitstolt över att just jag föddes till flicka.
 
Så kommer vi då till hemskheten! Jag VILL vara hemmamamma/hemmafru!!! Jag veeeet - ring dr nån! Jag TRIVS att vara hemma, följa mina barns minsta utveckling, baka bröd med dem, se dem leka på gräsmattan, gå på långa skogspromenader där en kotte förvandlas till en skatt. Jag drömmer varje dag om att få vara just det, hemma med mina älskade flickor!
Ställa maten på bordet när min älskade man kommer hem från jobbet, berätta för honom om dagen som varit. Pyssla hemma, odla grönsaker, lära barnen om det äkta livet utan påklistrade sociala normer som lärs ut i grupp. Lära dem hur ett frö blir en grönsak, varför vissa djur går i idé, hur himlen ser ut innan åska, sitta och prata på en sten på en skogspromenad. Ja, jag vet att jag kan göra allt detta nu med, men det blir på ett annat sätt.
Så till min fråga/tanke/fundering. Varför ser många ner på KVINNOR som VILL vara hemma? Vi är INTE arbetsskygga (vore rätt korkat o gå hemma då va?) Vi vill njuta av våra barn, dela deras liv och stunder så länge och mycket det bara går! Var är det fula i det?
JAG förkastar inte dem som väljer att göra karriär, jag förkastar inte dem som vill jobba mkt för o kunna åka utomlands. Så varför ser DU ner på MIG? Vad hände med all jäkla acceptans vi talat om? Eller gäller den bara om man är nytänkande o håller sig inom normen av vad som är ok?
Jag vet inte...jag bara funderar

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra

3-barnsmamma bosatt i mörka småland. Älskar livet i dess enkelhet, men har många tankar och funderingar! Skiter i om jag trampar någon på tårna - då får dom blåsa på det onda o traska vidare! I december 2010 gjorde jag en gastric by pass operation och därmed började min livs resa - och nu är jag 68 kg lättare :D Om det och en hel massa funderingar o livet i allmänhet klottrar jag här på bloggen. Jag står på mig, sticker ut och tycker och tänker en hel massa... Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela