Tre prinsessor och vi andra...

"DET ORDNAR SIG"

Vi ska egentligen ingenting, men vi ska ändå ta för oss?

Publicerad 2012-12-04 21:58:47 i Allmänt,

Förvånas återigen...eller nej nu ljuger jag! Jag förvånas inte längre. Jag förfasar över hur mycket vi människor måste pressa varandra för att få gensvar. Vi måste må superbra för att må superdåligt här i landet lagom. Man ska inte skrika, men vi ska höras. Vi ska inte stå tysta, men inte göra för mycket väsen av oss. Vi ska egentligen ingenting, men vi ska ändå ta för oss?
Återigen står jag här o stampar denna förbannade mark som kallas skolväsendet i Sverige! O jag suckar, biter ihop ibland, blir asförbannad ibland. Men jag är en sån där jobbig människa som lever lite i det gamla fortfarande. Då när man gjorde saker av respekt för andra (jo, det är sant vi HAR faktiskt gjort det- förr i tiden! Tokigt va?) då när man höll på principer och stod rak i ryggen även när benen vek sig. En sån är jag! Jobbigt som attans jo jag vet. Men vem tackar mig om jag låter mina barn falla pga att vårt samhälle har bestämt sig för att ha ett tempo i 200 istället för ett där alla är välkomna i sin takt?
Som de flesta av er vet är det återigen lite strul i Ms klass... O man blir så förbannat TRÖTT! Saker som egentligen skulle kunna ta 1 dag är nu uppe på mer än 6 veckor! (O jo, jag VET att det skulle kunna lösas på 1 dag - det har det gjort innan. Då de påstod att det kan man inte, men när jag "lite trevligt" föreslog att jag kunde prata lite med tidningen, så tjipp tjopp så var det löst nästa dag! Myyyyycket märkligt?)
Så här velas o funderas i landet lagom. För visst är det kanske så att jorden kommer lite ur sin bana när man helt plötsligt stöter på en mamma (som dessutom är relativt ung för att ha ett barn på 13 år) som står upp för sitt barn o vägrar bara tacka o ta emot?
Jag är supertacksam för att vi bor i ett land där våra barn har en så fin möjlighet att FÅ gå i skolan - missförstå mig inte där! MEN, varför ska det behöva pressa våra barn till gränsen så många ggr?
Nä, nu tycker jag det är färdigdaltat o jag tycker jag har RÄTT att kräva att mitt barn ska må bra när hon går till skolan. Ska se fram emot denna underbara tid som skoltiden faktiskt kan vara.
Ganska enkelt egentligen, är det inte?

Kommentarer

Postat av: 2-barns-mamman

Publicerad 2012-12-20 23:05:58

Hej, ny här sa jag vet inte föranledningen men du gör helt rätt. Självklart ska man stå upp för sina barn och kräva att de får det bra i skolan. Alla är faktiskt inte lika och kan inte lära på samma sätt i samma takt. Alla måste ha rätt till att ta in kunskapen på sitt sätt annars leder skolgången bara till motgångar och i slutändan lär man sig inte det man bör. Jag vet för så minns jag det själv i skolan... Hade oerhört svårt att koncentrera i matte då klassen var alldeles för stimmig och ingen hänsyn togs till att jag inte kunde hänga med så bra. Det resulterade i att jag fortfarande inte kan gångertabellen och är livrädd för att räkna, börjar grina bara någon ber mig räkna ut något så bra. Det så bra

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra

3-barnsmamma bosatt i mörka småland. Älskar livet i dess enkelhet, men har många tankar och funderingar! Skiter i om jag trampar någon på tårna - då får dom blåsa på det onda o traska vidare! I december 2010 gjorde jag en gastric by pass operation och därmed började min livs resa - och nu är jag 68 kg lättare :D Om det och en hel massa funderingar o livet i allmänhet klottrar jag här på bloggen. Jag står på mig, sticker ut och tycker och tänker en hel massa... Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela